mandag den 7. december 2009

Dåse





I dag var jeg i Randers efter mere garn til den vest jeg er ved at hækle til Agnes til jul....og der - lige over for garnbutikken stod denne dåse, i en genbrugs-butiks vindue...Sådan en dåse minder mig om julen som den var, da jeg var barn..om dengang hele familien samledes hos min onkel og tante for at binde adventskranse helt fra bunden...Hele deres køkken blev fyldt med gran og alle - børn som voksne- lavede en krans...Børnenes hang på døren til vores værelser og de voksnes fik røde bånd og hvide lys og hang ned fra loftet i stuen....Vi spiste hjemmebagte æbleskiver og hjemmelavet gløgg, for den gang var der ikke noget i pose og på karton....

Dengang var der jul til...

Et andet højdepunkt var, når kassen med nisselandskabet blev fundet frem...Der blev lavet sø af spejl, bakker, grantræer og en masse nisser lavet af piperensere og julehuse klippet ud af Familie journalens julenummer og limet møjsommeligt sammen....Jeg er lykkelig for, at Shane igen har fundet den tradition frem - at lave et nisselandskab. For selv om det er det grimmeste der findes, er det noget jeg altid har holdt vildt meget af...Og vi har gjort det , lavet et af de grimme nisselandskaber..Der bor en gris på en kælk og i pandekagehuset bor en dame som er slem ved de små børn og midt i det hele holder en orange ferrari og skinner på de små trolde der bor i skoven, lavet af kogler og gran. Vi kender alle dem der bor der og hver dag har de nye gøremål...Selv om jeg kun har vist jer billeder af det fine niddelandskab fra Maileg så er der nisselandskabet med vat der virkelig er hyggeligt... Det er så forfærdeligt, at jeg ikke viser dem frem..

Og jeg øver mig...Jeg øver mig i at finde alt det hyggelige frem til mine børn, og prøver at få det til at passe med alt det, jeg synes er smukt....For det skal jo også være smukt......Som denne lille dåse...

1 kommentar:

  1. Ih, det er jo svigermors dåse :)
    Håber hendes kommer på besøg med kager i igen i år.
    Tak for sidst, det var skide skægt du gamle!

    SvarSlet

Ordet er dit og jeg bliver glad hvis du skriver...