tirsdag den 10. maj 2011

Der stod jo mere om barnelivet...






Ja jeg havde jo lavet et giga langt indlæg, som jo forsvandt med "error" den anden dag. Jeg havde skrevet om, hvor fin en ring jeg havde købt på markedet på Fyn. Min kollega og jeg har ihvertfald fået en ide´ om hvad vi skal lave til julegaveværkst i år...


Jeg havde også fulgt lidt op på, mit indlæg om pædagogers perspektiv på "det gode børneliv". Jeg kan ikke genskabe det mundret, da det er skrevet med følelserne, men jeg har stadig noget på hjerte...Jeg håber stadig, at det er en debat der vil blive fulgt op på, da jeg mener den er vigtigt og nødvendig...Vi skal nemlig reflektere over det liv vi byder børn i dag...


Jeg mener også, at hvis vi skal opbygge et videns-samfund der er funderet på uddannelse, så er det noget der starter mens børnene er små...Det harmonere bare på INGEN måder med alle de nedskæringer der er, på både børn og skole-områderne...Jeg synes, det er en kæmpe misforståelse, at jo mere vi tester vores børn, jo dygtigere bliver de.....NEJ, der skal helt andre ting til...Nemlig kvalificeret, tryghedsskabende og engageret samvær af voksne der har tid...Det er dér man skærper nysgerrigheden, som er en af de aller vigtigste grobunde for læring, nysgerrigheden til at undersøge, mærke og fundere....Det er da helt hen i vejret at tro, at man kan skære så voldsomt ned på pædagoger og lærere, og så opstår der et videnssamfund - man skal da vist være liberal for at få den kabale til at gå op...


Personligt mener jeg, at hvis der bliver skåret mere i nomeringer, er vi snart nød til at lave en underretning for omsorgssvigt...


Det er pinligt, at man kommer til et punkt i samfundet hvor buen bliver spændt så meget, at der er ledere i daginstitutioner der tænker i at købe store fladskærme, så børnene kan se morgen-tv, og dermed kan man sparre en medarbejder....Hvad er det dog der foregår ???Jeg synes, at det er godt, at børn lærer sig selv at tage en pause fra hverdagens liv - der spurter afsted...Men hvor er det sørgeligt, at de små skal tænkes i kasser og kroner, det har de bare ikke fortjent...Det er ikke i orden og det er synd, at det er sådan de skal opleve livet...


Jeg har ikke de vises sten for den gordiske knude der har hobet sig op....Men så lang tid der spares så meget på vores børn, kan vi da ikke forvendte der kommer kloge og hele mennesker ud i den anden ende....Kan vi ????


Ja, jeg forsøgte at genskabe mit indlæg, og min pointe er vist også kommet med.... Så kan det være, at jeg åbner op for posen med opbevaring af ældre en anden dag....


Med det fælles nedbrud den anden dag, røg også Betines kommentar...Men jeg så den godt... Trykkeriet der har lavet posteren på forrige indlæg, hedder Raindrops....Så fik jeg vist det hele med....




1 kommentar:

  1. Puha... Var til vidensbazar med vuggestue, børnehave og dagplejer i vores område i går aftes, og hold da op hvor er de alt for hårdt spændt for. Synes ligesom dig, at ressourcerne til vores børn er skåret helt ind til benet, og lidt til.

    Så er spørgsmålet jo så, hvad man som menig kvinde kan gøre. Har tænkt meget over dette, og kan ikke lige greje hvordan man skal råbe politikerne op.

    Jeg har den største respekt for pædagogerne, som kæmper med næb og klør for at give vores børn en dejlig dag, men de ser nogle dage så nedkørt ud. Og hvem ville ikke blive kørt træt af at have SÅ mange børn man skal vise omsorg for og tage sig kærligt af. Ved efter i går at de alle som en er kede af alle de nedskæringer der er hele tiden. I vores vuggestue har de nu også skåret forældresamtalen når børnene er fyldt 2 år væk. Det var den eneste samtale man havde, hvor fokus var på ens eget barn. Jeg var så heldig, at jeg nåede at få vores inden den blev skåret væk. Det er jo også vigtigt for forældrene, at vide hvordan det går med ens barn.

    Jeg har altid og vil altid have stor respekt for, at du ligger så stor energi i dit arbejde med børn. Og hvis vi bare alle kan finde et lige så dejligt sted til vores børn som hvor du er, ja, så ville vi godt nok være heldige. Men desværre hører det til sjældenhederne….

    SvarSlet

Ordet er dit og jeg bliver glad hvis du skriver...