onsdag den 27. april 2011

Pædagogers afmagt og frustration...

Nu har jeg læst med hos både Lisbeth og Ulla, ang. børn og institutioner, og nu må jeg have lidt luft...

For jeg er enig..

Jeg er en af de pædagoger der fik stress, af det liv jeg var tvunget til at tilbyde børn. Én ting er, at jeg fik stress, men hvad med de små børn, der er sådan et sted dagen lang?? Jeg synes, at det var super svært, at tilbyde børn kvalitetstid, når vi kun var 2 pædagoger på 30 t., og en medhjælper på 37 til 22 børn. Jeg vil slet ikke begynde at regne ud hvor meget det er pr. barn..Jeg følte ofte, at der var så mange børn jeg ikke fik holdt nok om, trøstet nok, lært nok, set nok, hørt nok...For der er så meget der skulle dokumenteres, tests der skulle tages, papirer der skulle udfyldes....Og det sled mig op - helt op....

Når først timerne til ungerne bliver så små, at vi kan sparre penge ved, at lade de små poder sidde og se morgentv, og på den måde sparre personaleudgifter, så er der virkelig noget galt med barnesynet i Danmark..
'
Og hvad er det så, jeg gav videre til ungerne...Det er jo ikke det, som jeg gerne ville give dem. For jeg ville jo give dem nærhed og kærlighed og en sikker favn...Jeg ville give dem ideer, farver, former, inspiration...

Og jeg ville give forældrene vished om, at når nu de ikke selv kunne være sammen med dem, så var jeg det næst-bedste de kunne vælge...Men mine egner evner faldt i takt med, at kravene om evindelig dokumentation steg...Jeg er jo uddannet pædagog, så jeg ved en masse om børn og deres udvikling og deres behov og jeg kan undre mig over, om der virkelig er sådan en manglende tro på pædagogers evne som jeg kan føle der er. Hvem er det vi skal dokumentere alt for?? Jeg er klar over, at det kan være smadder fedt, at se billeder fra lille Peters dag, og at man med digitale fotorammer og alt muligt, teknisk set kan komme nemt over det...Men hvad blev der af barnehistorien??? Hvor blev Peters egen fortælling om dagen af, som gav ham noget at skabe nærvær med sine forældre om???

Og hvor blev troen på pædagogernes faglig, i forhold til andre samarbejdspartnere af ??

Og så hørte jeg noget nyt den anden dag, da jeg kørte hjem fra arbejde, og tro mig, jeg var lige ved at køre i grøften...For nu diskes der op med "NÆRING OG LÆRING"...Jep, det lyder smart i en valg-tid...Men hvem (helvede) har fundet på det tåbelige slogan for børnehaverne??? For det er jo det vi gør....Vi nærer og lærer, og ærligt talt, hvis det er noget der, igen, skal dokumeteres på nogen som helst måder, så skal man være helt utroligt meget bevidst om, at tiden går fra ungerne...En tid der kunne ha´ være brugt på noget sjovt, og glæde skaber motivation og lyst til mere - og hov- det er læring, drukner i papiradministration og breve...
Man skal være en meget smart spindoktor uden børn, for at hoppe på den, og jeg håber og ved også, at mange forældre er klogere end det, og jeg håber, at på valgnatten er der noget der vågner op og tænker "Måske sparede vi for meget på de bløde værdier og satte alt for meget over styr i vores iver på at lave en perfekt veldokumnteret verden"..

Så jow, jeg brændte sammen, bukkede under og nu er jeg ved hægterne igen, og har fået et DRØMME job, hvor der er et fantastisk menneske og barnesyn...På Randers lilleskole har vi en kendingsmeldi og lad det være de sidste ord herfra (Ville ønske i kunne høre 200 børn synge med på denne):

Giv børnene ret til at lege og lære
drømme og forme,
leve og være.
Kun der hvor børn
kan føle sig trygge,
gror det de gamle
kaldte for lykke...

13 kommentarer:

  1. Amen! Som lærer føler jeg i allerhøjeste grad også de frustrationer som besparelser medfører omend på en lidt anden måde end du.

    SvarSlet
  2. Kære Janet.

    1000 tak for din kommentar på mit indlæg og for at vinkle debatten fra en anden side her på din blog.

    Jeg kan virkelig sætte mig ind i dine frustrationer. Hvor må det være utilfredsstillende, når det man brænder for og de idealer men har ikke kan efterleves, fordi systemet er skruet helt forkert sammen med fokus på de forkerte ting.
    Der bliver sparet alt for meget på det her område, desværre, og det går ud over både børn, forældre og pædagoger.
    Pædagoger kan sige stop og trække sig, når stressen bliver for overvældende, men hvem siger fra for børnene?

    Fedt for dig at du er ovre din stress og har fundet drømmejobbet. Det lyder som en skøn slagsang med vigtig pædagogik bag. Ville hjertens gerne høre 200 glade børn synge den :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  3. IDA: Ja der da noget helt galt med værdierne ik?

    Ulla: Ja netop en af mine pointer, hvis jeg bliver stresser, hvad så med alle de børn der er tvunget til at være der 8-9 timer hver dag, det er et hårdt liv..Jeg ved godt at jeg har valgt at gå på halv tid, men jeg har frasagt mig mange materielle goder, for at være hjemme ved mine børn senest kl.2. Det er mine priotering, men jeg elsker det...

    Og stakkels de pædagoger, der stadig kæmper en ulige kamp mod tiden der presser dem til at lave alt muligt andet end det de brænder for, og som gør, at man pludselig synes at nintendoer er en rigtig god ide...

    Ja, det er også fantastisk når 200 børn sætter i gang, jeg bliver stadig rørt hvergang....

    SvarSlet
  4. Hej Janet :-)

    Jeg elsker det digt! (Kender det kun som digt, men ville rigtig gerne lære melodien)

    Hvis der er mistillid til pædagogernes faglighed, så tror jeg ikke den eksisterer hos os forældre. Personligt har jeg kun mødt engagerede pædagogger med alle de bedste intentioner på mit barns vegne - men som du også selv har oplevet det - med frustrationen lysende ud af ansigtet pga. alt for stort arbejdspres :-(

    Danmark er simpelthen så fuld af beraukrati, at man tror det er løgn. Og jeg har heldigvis aldrig været udsat for dokumentation af knægtens dag, på en digital billedramme. Godt nok er jeg tilhænger af, at vi introducerer de digitale medier, men den skal ikke erstatte den personlige kontakt imellem forældre og ansatte.

    For lige at nævne nintendoen, så er jeg en af dem der synes, at det er ok, at den bruges....som et KORTVARIGT indslag. Et supplement. Med MÅDE.

    Den skal ikke på nogen måde erstatte de andre ting. Men jeg undrer mig over, at der lidt eksisterer en "Det-er-en-opfindelse-fra-helvede" holdning...sådan sat på spidsen ;-)

    Jeg oplever selv, at min egen dreng tyr til nintendoen eller ps2´en, når han gerne vil være sig selv, trække stikket ud lidt.
    Men jeg vil så også sige, at han er lidt "anderledes", idet han har ADHD og noget autisme. Han er ekstremt svær, at få med til nye ting. Faktisk gør han alt for at undgå det, især hvis det ikke lige står på hans personlige agenda ;-) Han har rigtig svært ved, selv at sidde og lege med noget, eller når man prøver rollelege med ham. Det er noget han virkelig bruger energi og kræfter på. Ligesom en skoledag er ekstremt trættende for ham, på trods af, at han går i en specialklasse med kun 4 elever. Og derfor går han heller ikke i sfo.

    Når han har fri kl. 13 og er hjemme, så vil han bare gerne være i fred lidt. Og det får han lov til, på den måde han bedst kan lide. Bag nintendo eller ps2. Og ja, måske er jeg for dårlig til at afstresse ham på andre måder. Men jeg kender ikke andre metoder der dur.

    Men dermed ikke sagt, at børn på 3-4 år, skal sidde med næsen i en nintendo, når der skal slappes af. Selv jeg synes, at det er for ung en alder ;-) Min egen dreng fik nintendo i 1. klasse.

    Og til slut: Skønt med det job du har nu!

    K.H June

    SvarSlet
  5. Tak for et rigtigt godt indlæg!

    Jeg går selv og er i tvivl om børnehaven i dag virkelig er god nok til min søn, der skal starte i sådan en på mandag. Jeg er ked af at vide at personalenormeringen er så meget dårligere end den var, da jeg gik i institution i 80'erne. Statistikken siger at for hver pædagog er der i dag 12 børn mod dengang 7 børn :( (Kilde: Ugebrevet A4 - http://www.ugebreveta4.dk/da/2011/201108/Artikler/Boernene_er_ved_at_overtage_boernehaverne.aspx)

    Det er så ærgerligt at ildsjælene knækker og børnene er overladt til "opbevaring" :(

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  6. June: der er jo stor mangfoldighed hos børn såvel som hos voskne, heldigvis. Jokke har en mindre hjerneskade der gør, at han fra tid til anden også har brug for at trække stikket, og de der drenge er bare rigtig gode til ting der kan puttes i kasser og som giver mening for dem, og heldigvis findes der midler der hjælper dem.. Men der er også helt utrolig stor forskel på at have et "træk stikket ud" behov, og så på at legalisere det som en aktiv del af pædagogiske tilbud. Jeg har det super rigtig svært med, at man som pædagog bliver tvunget til at tænke" hvordan aktivere jeg flest muligt børn, for så lav em omkostning som muligt"... Det er uværdigt, forkert og rigtig rigtig træls....

    Og nej, du er ikke dårlig i forhold til dig, du er hans mor og jeg er helt sikker på, at du gør det aller bedste du kan, og når du vurdere han har godt af Nintendo, så slut fred med det...

    SvarSlet
  7. Mirjam: ja jeg forstår godt dine tanker, men det er da helt gak, at forholdene for børnene er således, at man kan komme i tvivl om de daae,nske institutioner er så gode..Det er i mit perspektiv en værdi-debat der virkelig trænger til at komme fokus på...Men Thore er jonen sej gut, der heltbsikkert nok skal klare sig...Og ja, lad endelig vær med at se på tallene...Tak for dit fine link...

    SvarSlet
  8. Hej igen :-)

    Vi er HELT enige om, at det slet ikke hører hjemme, at man som pædagog skal overveje hvordan man får aktiveret flest, på den mest omkostningsbevidste måde! Det er simpelthen så langt ude :-(

    SvarSlet
  9. Amen og ja tak til mere pædagotid med pædagoger, og mindre topstyring og kontrol.
    Jeg læste dit indlæg fra en helt tredie vinkel.
    Jeg er kontorassistent uddannet inden for det kommunale. Jeg har siddet på den anden side og set institutions leder, forvaltningsleder og kommunalbestyrelsen skrig på mere information om hvorfor budgetter ikke overholdes og hvorfor der bruges så mange vikare, uden reelt at forstå at det er dem selv der med deres evige krav om skriftlig dokumentation og burauekrati-formler. Hvis de havde haft tiltro til fagligheden hos de pædagogiske ledere og almene pædagoger, og havde givet alle de administrative opgaver til en gruppe administrative medarbejdere så havde alle lavet det de var bedst til og det de gerne ville.
    Jeg synes ikke det er optimal brug af omsorgsgivende personligheder at tvinge dem til at dokumentere deres korrekt omsorg, især ikke når de rent faktisk har gennemgået en god uddannelse for at lære at hvordan det skal gøres!
    Til sidst en kommentar som forælder til to 3årige i integreret vuggestue, som jeg sætter stor pris på. Jeg syndes at det er hyggeligt at læse hvad børnene har lavet i løbet af dagen. Det er også sjovt at se billeder når de har været på tur. Men det er absolut ikke noget jeg bare har brug for at der skal gøres. hvis jeg skal vælge hvad tiden skal gå til så vil jeg altså heller have at pædagogerne og medhjælperne har mere reel tid med et barn i hånden, end at de skal tilfredsstille mit kontrolbehov. Når jeg aflevere mine børn om morgenen så er jeg da helt sikker på at de ser frem til en dejlig og sjov dag. hvis jeg overhoved var i tvivl om det så ville jeg da tage det op med deres pædagog. jeg behøver ikke billeder og dagbøger for at vide om mine drenge er glade for at være sammen med de voksne i deres dagligdag!!

    Jeg har stor respekt for at du har meldt dig ud af det rotteres det er i en fortravlet børnehave og fundet et sted hvor du virkelig kan være det du gerne vil være for "dine" børn.Jeg er selv kørt flad og er startet op et helt nyt sted i mit liv!

    Jeg håber at alle pædagoger og forældre kan rejse sig op samtidig og sige stop, men det ser desværre ud til at mange bare lader sig "overbevise" med argumentete om nødvendigheden af nedskæringer.

    Knus
    Maria

    SvarSlet
  10. Moster Mor/Maria: Lad os håbe på, at folk i det mindste tænker over det, når de skal sætte deres kryds næste gang....så vi ikke får den samme regering ;-)

    SvarSlet
  11. Moster: ja du tager præcis fat i noget jeg heller ikke fatter....når nu der er så mange super dygtige hk'er hvorfor i alverden er det så, at der er så mange ledere, der skal lave en bunke papir arbejde? Jeg mener det er totalt spild af tid og penge, når nu det kan laves meget smartere....og jeg er helt enig i, at det er hygge.ligt med billeder men det tavernens, som kunne ha været brugt sammen med børnene...jeg læser det nu også som om at du ikke har det som et krav, mere end noget andet....

    Og ja, hvis vi kunne finde ud af at rejse os sammen, er jeg sikker på at vi kunne komme langt, men det kan vi ikke, og jeg begriber det ikke...

    June: my point exackly...

    SvarSlet
  12. vel skrevet!!

    Jeg er selv pædagog og kan følge dig 100 %!! Jeg synes egentlig at dokumentationen er en spændende del af jobbet, og en måde hvorpå vi også kan dokumentere hvad VI står for og er uddannet til. Dvs. en måde hvor vi kan vise at vi faktisk foretager os en masse med børnene, og ikke bare "sidder" hele dagen.

    I min datters børnehave er de enormt gode til at ligge en stak billeder i ny og næ. En dag fik jeg endda 2 sider med hjem, med billeder af Anna der leger med en af bedsteveninderne. Og som forældre betyder det faktisk utrolig meget, at få et lille glimt af, at min datter hygger sig mens hun er i børnehave. Især fordi hun lige er startet og ikke altid har lyst til at skal ud af døren om morgenen.

    Men jeg giver dig ret, når tiderne er som de er og vi ikke er flere mand og hænder, så kan det være svært at tage imod og være åben for nye opgaver, når vi samtidig skæres og mister kollegaer til længere varende sygdomsforløb pga. stress m.m. Det er sgu sørgeligt at vores fremtid - børnene, har så lav prioritering i vores samfund!

    SvarSlet
  13. Hello to all, how is everything, I think
    every one is getting more from this web page, and
    your views are nice designed for new viewers.

    My web page ... diet plans that work

    SvarSlet

Ordet er dit og jeg bliver glad hvis du skriver...